Hoekenwerk en hoekenbord

Hoekenwerk en contractwerk zijn ondertussen 2 manieren van lesgeven die in de meeste klassen goed zijn ingeburgerd. 
Een duidelijk hoekentakenbord waarop de opdrachten voor de leerlingen visueel worden gemaakt is een must in elke klas waar men met hoekenwerk aan de slag gaat.
Wat ik echter in de loop der jaren merk is dat een persoonlijk takenblad voor veel leerlingen duidelijker is.
Zeker als een leerling het moeilijk heeft om het overzicht te bewaren bij meerdere opdrachten.
Hiervoor gebruik ik een opdrachtenblad hoekenwerk dat de leerling mee kan nemen naar zijn/haar plaats bij het hoekenwerk.
De leerling kan op het opdrachtenblad ook telkens aanduiden wat hij/zij van de opdracht vond (smileys) en of hij/zij het moeilijk of gemakkelijk vond om te maken (duimen).
Opdrachtenblad hoekenwerk om aan te passen:
https://app.box.com/s/74ka5hn7uyt181yomq11

In mijn klas hangt ook een groot magnetisch hoekenbord met hierop de namen en de picto's van de verschillende hoeken.
Deze picto's hangen ook boven de 2 bakjes waarin de leerlingen de bijhorende opdracht kunnen vinden. In het bovenste bakje vinden ze de opdracht, in het bakje er onder kunnen ze de gemaakt opdracht leggen.
Picto's voor hoekenwerk (4 bijlagen):
https://app.box.com/s/j5mpq2hk3u9tsvwj8nqe
https://app.box.com/s/of3kobgobdh4dz0orfuh
https://app.box.com/s/h8by6uo51pjnassnhml8
https://app.box.com/s/fwisni10iuevhxcm3xmm

Heb je leerlingen die afwezig waren of extra zorg of bijkomende uitleg nodig hebben bij een leerstofonderdeel, dan kan je bij die leerling de zorgpicto plaatsen i.p.v. een andere opdracht.
Zorgpicto:
https://app.box.com/s/3jjm31or6gkvwp3w82ed

Reeds enkele jaren werk ik ook regelmatig met het principe van hoekenwerk voor 1 uurtje metend rekenen per week. In dit hoekenwerk krijgen de leerlingen opdrachten rond meten, wegen, inhoud, geld, temperatuur, tijd, oriëntatie,...
In de klas heb ik 4 grote boxen waarin het materiaal zit dat de leerlingen nodig hebben voor deze opdrachten. Dit gaat van een weegschaal, lintmeters, klokjes, potjes met verschillende inhouden, thermometer tot speelgoedgeld.
Hiervoor gebruik ik de picto's metend rekenen:
https://app.box.com/s/66vcc3ow0fpz3cdoxpd7
https://app.box.com/s/5yhkyx7kj961csr6c743

Leerlingen per 2 laten kiezen met wie ze samenwerken verloopt niet altijd vlot.
Soms kan het niet anders dan als leerkracht bepalen wie samen werkt rond een opdracht.
Hiervoor hang ik in de kadertjes samenwerken de klasnummers van de leerlingen die samenwerken.
Ik noteer dan wie reeds met wie samenwerkte bij een vorige opdracht. Zo kan ik dit zelf aansturen.
Kaders samenwerken:
https://app.box.com/s/qumt1i2htcvf42zrfp8j




Reacties

  1. Hallo,

    Ikzelf heb ook zo'n bord voor mijn hoekenwerk. De 12 hoeken hangen uit (aan mijn klasmuur), maar ik hang dan de namen van de kinderen bij de hoeken die open zijn. Na een kwartiertje schuif ik door, maar dan moet ik die kaartjes snel verhangen en dit zo drie keer in een lesuurtje hoekenwerk. Ik vind dit niet echt handig. Heb jij een andere tip? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je van je hoekenbord een soort rooster (vergelijkbaar met een rekenrooster)maakt met bovenaan de namen en links de verschillende hoekenkaartjes, dan moet je enkel gekleurde kaartjes hangen voordien bv. rood en groene, bij de hoeken die moetjes zijn en die magjes zijn. Je rooster maak je zo groot of zo klein als je zelf wil! Momenteel heb ik zelf vakantie, maar ik zal proberen om volgende week een foto van mijn hoekenbord te maken en deze te posten op klaskoffer!

      Verwijderen

Een reactie posten