Project studiekeuze en beroepen

Reeds een aantal jaren geef ik les aan de oudste leerlingen van onze lagere school.
Deze kinderen staan voor een belangrijke stap in hun leven: het jaar dat ze serieus gaan moeten nadenken over hun studiekeuze.
Om hen te begeleiden in het maken van hun studiekeuze, proberen we onze leerlingen een klein beetje te laten proeven van de eventuele beroepen die zij later kunnen gaan volgen.
Voor onze leerlingen is er de mogelijkheid om door te stromen naar OV3 of een 1B jaar.
Vorig schooljaar heb ik hiervoor een project uitgewerkt.
Deze map bevat een bundel met ideeën om lessen of workshops te geven in je eigen klas rond bepaalde beroepen en fiches met meer info over deze beroepen.
Deze projectbundel staat ondertussen ook een jaartje op klascement en heeft al heel wat fijne en positieve reacties gekregen van collega's, wat me echt deugd doet.
Je kan de bundel en fiches altijd aanpassen aan je eigen leerlingen, klas of niveau.
Wij werken een week of 3 op 1 vaste namiddag met de 2 oudste klassen in verschillende workshops waarbij de klasleerkrachten en zorgleerkrachten (Blio's) een workshop aanbieden aan de leerlingen. Doordat de leerlingen 2 jaren na elkaar een keuze kunnen maken uit de workshops hebben ze na die tijd van heel wat dingen kunnen proeven.
Daarnaast gaan we natuurlijk ook nog op bezoek in een aantal middelbare scholen waar ze eens echt mee mogen draaien in de praktijkklassen en werken we ook met een werkmap van ons Clb.

Via onderstaande link kan je het project vinden zoals het voor onze klassen werd uitgewerkt.
Het openen vraagt wel enig geduld omdat dit een lijvige bundel is, maar het loont de moeite van het wachten.
https://app.box.com/s/kqa49tb6mdmg0c4movzr

Hier de bijhorende beroepenfiches:
https://app.box.com/s/sxi4wwb3vgtaaaarbh5g

Reacties

  1. Bedankt hoor , brengt me zeker op ideetjes . Eefje De Vos via Klascement

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me zeer bruikbaar! Bedankt. Inge Verswijvel via Klascement

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten