SMARTboard

In veel scholen werken leerkrachten al met een SMARTbord of digibord.
Zelf heb ik nu een 6-tal jaren een SMARTbord in de klas.
Ook dit schooljaar geef ik, samen met een collega, vorming rond ICT in de klas.
Ik vind het ook enorm leuk om via internet allerlei lesmaterialen te zoeken om te gebruiken in combinatie met mijn SMARTboard.

Enkele van mijn favorieten zijn:

1. Bordwerk:
http://www.bordwerk.nl/home
De eerste keer moet je wel inloggen, maar dit is gratis.
Hier staan enorm leuke en handige tools op om in je lessen te gebruiken.
Voordeel is dat je er altijd op kan als je op internet kan. Ook thuis dus!
Ook bordwerk pro (lijkt een beetje op Gynzy) is gratis als je geregistreerd bent bij bordwerk!

2. Kinderen voor kinderen:
Ben je niet zo goed in zingen en wil je toch leuke liedjes aanleren aan je leerlingen, dan kan je dit via je smartboard doen met de karaoke player van kinderen voor kinderen!
Je kiest een liedje en de tekst verschijnt in de blauwe balk bovenaan!

3. Karaoke Ketnet
Ben je niet zo goed in zingen en wil je toch leuke liedjes aanleren aan je leerlingen, dan kan je dit via je smartboard doen met de karaoke player van ketnet. Je kiest een liedje en de tekst verschijnt!

4. Dansen met Melvin
Leer de leukste danspasjes van Melvin op groot scherm! Banken aan de kant en dansen maar!

5. Doodlekat
Filmpjes van een meisje dat in een kort filmpje leert hoe je cartoonts kan tekenen. Leuk om eens als tussendoortje te doen met het smartboard. Je kan na een klein stukje telkens op pauze zetten en de leerlingen doen gewoon mee na!

6. Zylom games
Op zylom games kan je enkele leuke taalspelen afhalen die je gedurende 30 dagen kan gebruiken op je smartboard! Leuk als taalspel, tussendoortje,afsluiting les… Na 30 dagen gooi je ze van je pc en installeer je ze gewoon opnieuw!
  Bookworm is een van de favorieten in mijn klas en een goed oefening voor spelling!
 
7. Knutselideeën:
Op deze website vind je heel wat leuke knutselideeën. Hij is in het Russisch, maar als je hem opent via google translate wordt bijna alles vertaald.

Op deze website post de eigenaar bijna wekelijks nieuwe leuke knutselideetjes, versierideetjes, … of inpakideetjes. Het is een blog, dus het laatst geposte verschijnt steeds eerst. Als je onderaan kijkt kan je naar oudere berichten en ideeën!

Engelstalige website van disney tv waar ze heel wat knappe en leuke knutselideeën geven! Steeds stap voor stap uitgelegd met foto’s of filmpjes.

8. Klok:
Motiverende en zinvolle klokopdrachten.

9. Frans van kleins af aan zingend:   

Voor groot en klein:
Nog andere:

10. Lesideeën voor gebruik smartboard en Franse methode Francophan: http://juftinycentrumschool.yurls.net/nl/page/683227#topboxes


11. Dansmix voor bewegingstussendoortjes of vrije momenten of dans… smartbord
  http://edu.symbaloo.com/mix/justdancekinderchat1

12. Dropbox: 
Hier zet ik al mijn materialen op, zoals werkboeken, handleidingen, werkbladen, agenda,... Zo moet ik niet sleuren met dikke kaften, maar heb ik ze thuis en op school altijd bij de hand.

13. Schoolbordportaal:
Hier kan je ook heel wat rekengereedschappen vinden om in je lessen te gebruiken.

14. Digibord op school
Heel wat handige gereedschappen die je ook zonder digibord of op een smartboard kan gebruiken.

15. Muzieklessen:

16. Interactieve smartbordlessen:

17. Website met oefeningen van een collega waar ik ooit nascholing van kreeg:

18. Website met oefeningen van Guy Zouaaf die knappe oefeningen maakt!:

Bron foto: oldschool

Reacties