Lezen moet in de eerste plaats LEUK zijn!

Bron: mamaplaats.nl


Zelf lees ik van kleins af aan enorm graag. De boeken van Thea Beckman heb ik verslonden en ook Jan Terlouw en andere jeugdschrijvers passeerden de revue. Nu nog ben ik zelf een echt leesbeest. Spijtig genoeg ontbreekt het me vaak aan de nodige tijd om veel te kunnen lezen. Ik merk in mijn klas dat het voor de kinderen een serieuze opgave is om te lezen. Ofwel lezen ze thuis helemaal niet, ofwel enkel in de klas als de juf het verplicht...
Ik ben er van overtuigd dat een kind in eerste instantie plezier moet vinden in het lezen en eerst moet ontdekken dat lezen leuk is en niet enkel iets dat MOET.
Voor mij is alles lezen... Of de leerlingen nu een strip, leesboek, weetboek, tijdschrift,... lezen... het maakt niet uit. Als ze maar plezier genoeg vinden in het lezen zodat ze het ook effectief met aandacht lezen.
Ik vind het dan ook nog steeds zeer spijtig als ik toch nog vaak hoor vertellen dat de leerlingen uit soms enkel boeken die ze met de school uitlenen of enkel boeken uit de schoolbibliotheek mogen lezen. Deze tellen dan mee voor het aantal leeskaarten die ze dat jaar mogen invullen.
Als je dan vaak ook nog merkt dat de klasbibliotheek bestaat uit vrij oude boeken, boeken die half uiteen vallen, dan vind ik dat zo spijtig.
Er bestaan zoveel mooie boeken, strips, verhalen. Een toffe klasbibliotheek of schoolbibliotheek (als de bibliotheek in je dorp te klein is of niet meegaat met de tijd) is echt aangeraden. Ik weet zelf ook heel goed dat hier vaak niet in eerste instantie veel geld aan wordt besteed in de scholen. Maar misschien eens een idee om aan je oudercomité voor te stellen als ze een actie organiseren ten voordele van de school.

Via deze linken 2 ideeën om je leerlingen te motiveren om te lezen.
Kilometerlezen en slingerlezen.
Je kan dit zelf aanpassen aan je eigen klas en hun leescapaciteiten.
Bij het kilometerlezen is het super leuk om er een uitdaging van te maken tussen jou en je klas.

Het slingerlezen werkt zo:
Je maakt van de kaartjes in bijlage gekleurde stroken. Telkens als de leerling een strip, boek of tijdschrift heeft gelezen, dan vult hij/zij hierbij een gekleurde strook in. Deze stroken hang je op in je klas, je gang,... Elke volgende strook is een nieuwe ketting aan je slinger. Zo probeer je met je leerlingen de langste slinger te maken per klas bijvoorbeeld.

Uitleg kilometerlezen:
https://app.box.com/s/6ui4m107o8yfkcnxfouh

Leeskilometerkaart:
https://app.box.com/s/kpe1fooqi8fno3m9r1j7

Leeskilometerkaart achterkant:
https://app.box.com/s/v0vr38w0ipvrybdbs7r3

Kilometerlezen klasoverzicht:
https://app.box.com/s/fdt4cy2618tb9pyej322

Slingerlezen:
https://app.box.com/s/nglqkky1odpc4rw2ffbi





Reacties