Zelf lezen van kinder- en jeugdboeken!

Als leerkracht vind ik het toch belangrijk om af en toe zelf nog eens enkele kinder- en jeugdboeken te lezen.
Het is voor de leerlingen altijd een stimulans als ze merken dat jij de boeken ook kent en hebt gelezen of als je met regelmaat werkt met kinder- en jeugdboeken.
Zelf ben ik een echt leesbeest. Als ik naar de bibliotheek ga met mijn leerlingen, dan kies ik ook boeken. Soms voor mezelf of om in de klas te leggen op de 'leestafel' of om te gebruiken in een thema van taal, W.O. of ...
Ik merk dat dit de kinderen toch stimuleert.
Regelmatig las ik een leesmoment in. Hierbij mogen de leerlingen zelf een leesboek of strip kiezen waarin ze geconcentreerd moeten lezen zolang de tijd dit aangeeft.
In het begin van het schooljaar verloopt dit niet zo vlot en zie je veel leerlingen prutsen, prullen en wisselen ze wel 7 keer van boek, maar... na enkele weken zijn de leerlingen met plezier 1/2 uurtje geconcentreerd aan het lezen. Als leerkracht neem ik dan zelf ook een kinder- of jeugdboek in de hand zodat de leerlingen ook zien dat ik lezen ook leuk vind.
Na een tijdje vragen ze dan of ze mijn boek ook mogen uitlenen of lezen.

Met kinder- en jeugdboeken kan je nog heel wat meer.
Zo heeft Marc de Bel enkele prachtige jeugdboeken geschreven in een historisch kleedje.
Boeken die zich er toe lenen om te gebruiken bij of als voorbereiding op een W.O. of geschiedenisles.
Zo heb je Ule, een verhaal dat zich afspeelt tijdens de oorlog van '14-'18.
Epinona, dat zich afspeelt in het jaar 50 voor Christus in het land van de Eburonen en
Nelle, een verhaal dat zich afspeelt in de Middeleeuwen toen heksen werden vervolgd.
 Zelf heb ik ze vol spanning gelezen.

Je kan de leerlingen a.d.h.v. het gelezen boek een fakebookprofiel laten opstellen van het hoofdpersonage.
Bijvoorbeeld:
https://app.box.com/s/g5jt5crli5jj4kclus61

Een leeg voorbeeld van zo'n fakebookprofiel vind je hier:
https://app.box.com/s/8qsm1lilfh29bvuhanck




Reacties