Probleemgedrag

Vandaag kwam ik op volgend filmpje:



De moeite om eens te bekijken.

Wat me vooral is bijgebleven uit dit filmpje zijn volgende uitspraken:

"We kennen allemaal nog die leerkracht die, als het eens een keertje moeilijk ging, ons eruit gehaald heeft. Die ons zag staan. Die feed-back gaf op ons gedrag, ook al was het negatief. Maar die een relatie met ons zocht! Die leraar is in staat om heel veel problemen die we anders aan psychiaters en psychologen zouden overdragen op te vangen."

"We doen niet aan child-blaming of teacher-blaming. Een leraar is ook maar een persoon met een aversie van bepaald gedrag, zoals iedere normale mens."

"Gedragsproblemen doen een sterk appel op je persoon, want je voelt je hulpeloos als een kind brutaal tegen je is of agressief tegen je is. Dat heeft een enorme intense werking."

"Leraren denken terwijl ze handelen. Leraren zijn dagelijks betrokken bij duizenden interacties. Ze hebben veel 'verborgen kennis' die ze kunnen gebruiken om anderen te coachen in het beter handelen."

"Als je niet meer gelooft dat je iemand iets kan leren, moet je ophouden in dit vak."

"Je kan nog altijd veel verder komen als je veel traint en oefent, dat is ook zo voor leerkrachten. Die kunnen ook verder komen in hun loopbaan. Je ziet mensen zich hier ook ontwikkelen! Dus mensen die zeggen les geven, je kan het of je kan het niet. Daar hoor ik niet bij!"

Tot slot wil ik ook eens mijn blijk van respect uitdrukken voor alle collega's die dag in, dag uit voor een klas staan met leerlingen met gedragsproblemen.
Want zoals het zinnetje hier boven zegt:
 "Gedragsproblemen doen een sterk appel op je persoon, want je voelt je hulpeloos als een kind brutaal tegen je is of agressief tegen je is. Dat heeft een enorme intense werking."
En uit ervaring weet ik dat dit waar is!
Maar:
Bron: Venspired.com




Reacties