Spellingsfout is een spellingfout! Over functioneel schrijven/spellen. (Update!)

In januari 2014 schreef ik reeds een blogartikel over functioneel spellen en schrijven.
Bij functioneel spellen en schrijven is het idee om te werken vanuit functionele schrijfopdrachten waarbij men extra aandacht besteed aan het schrijven, de spellingsregels, enz.
De leerlingen krijgen een schrijfopdracht (klassikaal of individueel) en maken deze onder begeleiding van de leerkracht. Hierbij gaat de leerkracht telkens rond in de klas en bespreekt met de leerlingen fouten die ze maken, herinnert ze hen aan spellingsregels die ze geleerd hebben en bekijkt samen met hen hun zinsbouw. Leerlingen herwerken hun opdracht dus terwijl ze bezig zijn a.d.h.v. de feed-back van de leerkracht.
Bij een grote klas is hulp van een zorgleerkracht, stagiaire,... logopediste,... een pluspunt!
Op het einde van de les of in een volgende les kan je bepaalde dingen op bord brengen en klassikaal bekijken.

Ondertussen is de bundel met schrijfopdrachten van januari 2014 aangevuld met enkele extra opdrachten: een wenskaartje kunnen schrijven met een aangepaste boodschap voor verschillende gelegenheden én een planning kunnen maken op een kalender.

Via volgende link vind je de aangepaste bundel:
https://app.box.com/s/llvbhkpihe1e99b3ah7w

Bron: b981eaa270404ce37392f37cb65b8455.jpg


Reacties