Sssst... ik verklap je mijn geheimpjes!

Sssst... ik verklap je mijn geheimpjes!
photo: own making photo's pexels.com

dinsdag 6 januari 2015

Help mijn kinderen/leerlingen lezen niet graag! - 11 tips



In aanvulling op het vorige artikel:

Tips om je kinderen/leerlingen aan te zetten tot lezen:

1.   Zorg (van kleins af aan) dat je je kinderen/leerlingen een ruim aanbod aan leesmaterialen biedt. 

2.  Ga regelmatig naar de bibliotheek en kies er zelf als ouder/leerkracht ook boeken voor jezelf.
Laat aan je kind/leerlingen zien dat jij ook geniet van lezen.

3.   Maak tijd om te lezen, samen te lezen en voor te lezen. Plan een vast leesmomentje. Bijvoorbeeld elke avond voor het slapen gaan. Ga 15-20 minuten vroeger naar boven en maak er een gezellig moment samen van. Bij kleine kinderen kan je voorlezen. Als ze zelf leren lezen kan je je kind kleine stukken laten voorlezen, afwisselend met voorlezen. Zijn ze nog iets vaardiger in het lezen, dan kan je kind meer voorlezen en jij kan luisteren naar het verhaal. Nog ouder… dan kan je hen zeggen dat het bedtijd is, maar dat ze nog 10-15 minuten mogen lezen in hun bed. Zo hebben ze het gevoel dat het niet moet, maar fijn en gezellig is om te lezen. Of zet ’s avonds op een vast tijdstip je tv uit en lees samen in je zetel… maak het lekker knus. Zeg niet: Je MOET nog 10-15 minuten lezen. Ook al is dit een huistaak. Maak van die huistaak een LEUKE opdracht. 

4.   Wat leest je kind graag? Soms is het moeilijk om hier achter te komen, maar door je kind veel boeken, strips, tijdschriftjes,… aan te bieden kom je hier vanzelf wel achter. En ja, je kind mag best eens een boek niet uitlezen omdat het tegen valt. Je kan ook letten op de interesses, hobby’s, spelen, films, tv-programma’s die je kind boeien en boeken, tijdschriften, strips,… zoeken die hierbij aansluiten. 

5.   Niets is leuker dan je kind in een boekenwinkel of op een boekenbeurs zelf te laten rondneuzen in boeken en er een te laten uitkiezen. 

6.  Zeg niet… dat is te moeilijk voor je of… dat boek is toch veel te dik… Laat je kind zelf de keuze… zelfs al heb jij je twijfels. Doe dit ook niet als leerkracht als je leerlingen boeken kiezen in de bibliotheek.  Hiermee stel je soms kinderen teleur. Kinderen die graag lezen… en al klaar zijn voor die dikkere boeken… Of kinderen die een dik boek kiezen, omdat ze zich dan groter voelen. Je mag wel ingrijpen als het boeken, strips, tijdschriften zijn die qua inhoud niet gepast zijn voor de leerlingen/je kinderen, maar zorg dat je dit ook duidelijk uitlegt aan je kind / de leerling. 

7.   Zeg niet: ‘Strips lezen is geen lezen’ of ’Lezen in een Joepie is niet hetzelfde als lezen in een boek’. Of je kind/ leerling 20 strips verslind of 1 leesboek, uren leest in dierentijdschriften of enkel leest in gameboekjes… Alles waarmee je je kind/leerling uitdaagt en aanzet tot lezen is een overwinning! 

8.  Zelfs als je kind al lang zelf kan lezen en hier best goed in is. Of nog veel oefening nodig heeft… mag je best zelf nog voorlezen. Bijvoorbeeld in een dikker boek. Een boek met een super leuk verhaal, maar dat nog iets te dik is voor je kind om vlot uit te lezen op korte tijd. Of gewoon, omdat het soms echt fijn is om voor te lezen en voor je kind om te luisteren naar een voorleesverhaal. 

9.   Werk met boeken, verhalen, strips, tijdschriften … in je klas 

10.   Zet je boeken niet in een gesloten kast of ver weg. Nodig uit tot lezen en in boeken kijken door ervoor te zorgen dat je kind gemakkelijk aan boeken, strips,… kan
Laat boeken gerust rondslingeren in huis… of leg in een mandje op het toilet of in je badkamer of in de buurt van het ‘potje’ van je peuter enkele boekjes, strips… Nadeel kan wel zijn dat je toilet vaak lang bezet kan zijn!

11.  Geef zelf het goede voorbeeld. Lees af en toe. Zet ook eens je televisie af en maak tijd om zelf te lezen in een boek, strip, tijdschrift,… zodat je kind dit kan zien!Als je aan je leerlingen vraagt te lezen in de klas... doe dit dan zelf ook eens ... Nee, je bent dan geen leerkracht die het 'makkelijk' neemt en haar boek/strips/krant in de klas leest. Je kan echter wel eens een boekje nemen uit je eigen leeskast in de klas en tijdens een klassikaal 'leesmoment' zelf eens lezen in zo'n boek. Je leert er je eigen klasboeken mee kennen en je stimuleert de leerlingen tot lezen!



Bron: lovereading.com





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen