Labelen van een kind!

Kinderen een label geven helpt niet altijd.
In heel wat gevallen helpt het om het kind een betere en gerichtere begeleiding te geven.
Maar een kind een label geven, bezorgt vaak enkel de lesgevers en ouders  een beter gevoel: "Oef, het ligt niet enkel aan mij, het kind heeft een stoornis!"
Dit is niet altijd in het voordeel van het kind, want... gaat de lesgever nu meer inspanningen doen?
Begrijpt de lesgever het kind nu beter? Kan de lesgever nog voorbij dat label kijken? En is hij zich nog bewust van het feit dat elk kind uniek is, dat je nooit kinderen met eenzelfde label op een totaal dezelfde manier kan aanpakken?
Want... het label is niet het kind.
Men maakt hierdoor (bij leerproblemen) van een kind met een probleem een 'probleemkind' en dit versterkt vaak het probleem waarmee het kind worstelt.

Hierbij dus een oproep om voorbij al die labels van kinderen te kijken en 'elk kind als een kind dat jou als leerkracht nodig heeft te beschouwen'.
Kinderen die een label krijgen horen maar al te vaak wat de negatieve kanten hiervan zijn, misschien eens tijd om zo'n kind de positieve kanten hiervan te leren!
Hieronder voor enkele 'labels' een positief label om in dit kind zijn/haar dossier te hangen! Zo herinner je ook andere collega's aan de positieve kanten van dit kind!

En onthoud: elk kind, elk label heeft ook zijn positieve kanten!

Je kan de labels ook in een document vinden via:
https://app.box.com/s/wow490k7u47byn3g8bakkx20pnqm73vv

Bron: eigen creatie - Joke Van Haeren.







Reacties