Vorige maandag ben ik naar mijn favoriete vormingsdag geweest, de ICT-praktijkdag.
Ik volg deze vormingen nu reeds een 12-tal jaren en kom er steeds met veel enthousiasme en nieuwe ideeën van terug.
Wat ik zo sterk vind aan deze vormingen is dat ze vaak worden gegeven door mensen die zelf in een klas staan, die zelf ervaringen hebben in het werken met ICT in de klas en niet enkel een theorie komen verkopen.
De keuze aan sessies is doorheen de jaren altijd boeiend en verscheiden geweest, voor ieder wat wils dus.
Bij deze dus zeker een aanrader voor iedereen...
Je hoeft niet altijd veel van ICT te kennen. Je leert het daar al doende.
De sessie die me zeker is bijgebleven is de sessie 'Mediawijs omgaan met cyberpesten en online imagoschade' die gegeven werd door Steven Opsomer.
Leerrijk, interessant en bovendien krijg je er echt praktische tips en voorbeelden, materiaal en hulp om hiermee in je school aan de slag te kunnen gaan.
Steven geeft ook vormingen voor ouders.
Enkel tips en info die me zijn bijgebleven:
Wat is mediawijsheid? https://vimeo.com/77042771
Humor kan ‘te ver’ gaan bv. Fragment uit Holland got talent
Lachen met ‘beperkingen en gebreken’ nemen kinderen over.
Media is hier een grote schuldige aan.
Vraag hierbij van leerkrachten:
Is dit onze verantwoordelijkheid?
Onze taak om hier iets aan te doen?
Antwoord: JA! Dit is een ‘gedeelde verantwoordelijkheid met
de ouders’.
Zeker als de klassfeer hier door onder druk komt te staan of leerlingen hier
‘last’ van hebben.
Mediaontwikkeling bij onze kinderen:
Inleiding: Bekijken 2
fragmenten:
en
Sinds 1993 (komst van internet) is er veel veranderd. Alles
is online!
Ouders en leerkrachten hebben geen controle meer waarmee
kinderen in contact komen.
Offline kennen ze niet. Alles is online!
Maar… bewust – selectief - kritisch leren omgaan met media en
het media-aanbod kan elke leerkracht.
Hiervoor moet je niet altijd super zijn in het kunnen werken
met de juiste techniek, knopjes,…
Dit kan je zelfs van je leerlingen leren en dat is oké!
‘Wat wij als ouder of leerkracht doen of laten heeft invloed
op het opgroeien van onze kinderen.’
Media-opvoeding in 4
fasen:
1. Voordoen
2. Samen ontdekken
3. Coachen
4. Loslaten
1. Voordoen
2. Samen ontdekken
3. Coachen
4. Loslaten
Stap 3 en 4 worden vaak vergeten door volwassenen!
van www.clicksafe.be
Dit fragment
kan je zelfs gebruiken om met de kleuters te praten over ‘Zie je iets raars op
het internet?’.
Soorten
begeleiding aan ll./ kndn. Bij media-opvoeding:
- Restrictieve begeleiding - Grenzen stellen
- Actieve begeleiding – sturen door het
geven van informatie bv. Praten over positieve/negatieve media-ervaringen
- Gezamelijke mediabeleving – samen
beleven – voeling krijgen met elkaar en elkaars leefwereld
- Toezicht houden – zicht houden, zeker tot 12
jaar!
Gouden tips
incident handling:
1. Fragment ‘Safer
internet’: eigen filmpje gemaakt met 3de graad rond incident dat
zich kan voordoen en gevolgen om te bespreken in de klas.
2. Lespakket Think
before you post
3. Spel ‘De juiste
click’ gratis aan te vragen bij child focus
4. Extra: interactieve
oefening ‘It’s up to you’
5. Boek ‘Focus’ –
Justine Pardoen = ook een werkboek!
Reacties
Een reactie posten