ICT-praktijkdag, altijd steengoed!

Vorige maandag ben ik naar mijn favoriete vormingsdag geweest, de ICT-praktijkdag.
Ik volg deze vormingen nu reeds een 12-tal jaren en kom er steeds met veel enthousiasme en nieuwe ideeën van terug.
Wat ik zo sterk vind aan deze vormingen is dat ze vaak worden gegeven door mensen die zelf in een klas staan, die zelf ervaringen hebben in het werken met ICT in de klas en niet enkel een theorie komen verkopen.
De keuze aan sessies is doorheen de jaren altijd boeiend en verscheiden geweest, voor ieder wat wils dus.

Bij deze dus zeker een aanrader voor iedereen...
Je hoeft niet altijd veel van ICT te kennen. Je leert het daar al doende.

De sessie die me zeker is bijgebleven is de sessie 'Mediawijs omgaan met cyberpesten en online imagoschade' die gegeven werd door Steven Opsomer.
Leerrijk, interessant en bovendien krijg je er echt praktische tips en voorbeelden, materiaal en hulp om hiermee in je school aan de slag te kunnen gaan.
Steven geeft ook vormingen voor ouders.

Enkel tips en info die me zijn bijgebleven:

Wat is mediawijsheid? https://vimeo.com/77042771

Humor kan ‘te ver’ gaan bv. Fragment uit Holland got talent

Lachen met ‘beperkingen en gebreken’ nemen kinderen over. Media is hier een grote schuldige aan.

Vraag hierbij van leerkrachten:
Is dit onze verantwoordelijkheid?
Onze taak om hier iets aan te doen?

Antwoord: JA! Dit is een ‘gedeelde verantwoordelijkheid met de ouders’.
Zeker als de klassfeer hier door onder druk komt te staan of leerlingen hier ‘last’ van hebben.

           Mediaontwikkeling bij onze kinderen:
Inleiding: Bekijken 2 fragmenten:
en

Sinds 1993 (komst van internet) is er veel veranderd. Alles is online!
Ouders en leerkrachten hebben geen controle meer waarmee kinderen in contact komen.
Offline kennen ze niet. Alles is online!
Maar… bewust – selectief - kritisch leren omgaan met media en het media-aanbod kan elke leerkracht.
Hiervoor moet je niet altijd super zijn in het kunnen werken met de juiste techniek, knopjes,…
Dit kan je zelfs van je leerlingen leren en dat is oké!

‘Wat wij als ouder of leerkracht doen of laten heeft invloed op het opgroeien van onze kinderen.’
     
Media-opvoeding in 4 fasen: 
1. Voordoen
2. Samen ontdekken  
3. Coachen
4. Loslaten
Stap 3 en 4 worden vaak vergeten door volwassenen!

Dit fragment kan je zelfs gebruiken om met de kleuters te praten over ‘Zie je iets raars op het internet?’.

Soorten begeleiding aan ll./ kndn. Bij media-opvoeding:
          - Restrictieve begeleiding  - Grenzen stellen
          - Actieve begeleiding – sturen door het geven van informatie bv. Praten over positieve/negatieve media-ervaringen
          - Gezamelijke mediabeleving – samen beleven – voeling krijgen met elkaar en elkaars leefwereld
      - Toezicht houden – zicht houden, zeker tot 12 jaar!

Gouden tips incident handling:

1.      Fragment ‘Safer internet’: eigen filmpje gemaakt met 3de graad rond incident dat zich kan voordoen en gevolgen om te bespreken in de klas.
2.      Lespakket Think before you post
3.      Spel ‘De juiste click’ gratis aan te vragen bij child focus
4.      Extra: interactieve oefening ‘It’s up to you’
5.      Boek ‘Focus’ – Justine Pardoen = ook een werkboek!

Reacties