Leesdagboek i.p.v. boekbespreking of boekenlijst

Nog 2 weken te gaan... en dan is de zomervakantie weer ten einde.
Maar wat een zalige vakantie met heerlijke temperaturen, eindelijk nog eens wat leuke boeken kunnen uitlezen en fijne dingen kunnen doen met het gezin.
Laatste dagen iets minder weer hier in België, dus tijd om al een beetje voor te bereiden voor mijn eigen klas. En natuurlijk ineens wat materiaal te bekijken en maken voor Klaskoffer.

Daarom wil ik graag met jullie mijn leesdagboek delen.
In veel klassen moeten de leerlingen een boekenlijst bijhouden en een verplicht aantal boeken lezen. Of hier een heuse bespreking bij maken.
Veel kinderen kijken hier tegen op, de extra opdracht maakt het lezen niet leuker en wat brengt het op?
Vrij mogen lezen, vrije keuze van boeken of strips of tijdschriften, een breed aanbod, geen dwang maakt vaak het lezen eens zo leuk.
Maar... de meeste leerkrachten vinden het toch belangrijk om hier enige controle op te hebben, zeker voor leerlingen met een lager AVI-niveau of leerlingen die weinig lezen.
Daarom eens een iets andere formule om hier mee om te gaan, namelijk via een leesdagboek.
Via onderstaande link kan je een leesdagboek vinden voor jongens en een voor meisjes.
Enkel qua lay-out wat verschillend.

Je kan het altijd zelf aanpassen naar eigen smaak, leeftijd of interesses  van je leerlingen natuurlijk.

De ingevulde leesbladen kan je laten ophangen op een fakebookwall in de klas bijvoorbeeld!

Leesdagboek meisjes:
https://app.box.com/s/esenr5j5xja7qzyl79sije1fdj91r4xj

Leesdagboek jongens:
https://app.box.com/s/ripwk5ax3jr4gcnm5aom886csk87khd2

Je mag reacties en bevindingen na gebruik in je klas altijd achterlaten bij reacties, ook op vorige blogartikels!

Bron: pexels.com

Reacties