Sssst... ik verklap je mijn geheimpjes!

Sssst... ik verklap je mijn geheimpjes!
photo: own making photo's pexels.com

donderdag 9 maart 2017

Nieuwe projecten, veranderingen invoeren, nieuwe samenwerkingen opstarten, ... - Hoe krijg je dit klaar?

Vaak lijken mensen veel weerstand te geven bij grote veranderingen,
vaak lijkt het alsof personeel dan is vastgeroest, niet graag vernieuwt, aanpast, verandert of nieuwe samenwerkingen aangaat.
Maar is dit wel zo?
Is de weerstand altijd zo groot omdat men gewoon niet wil of omdat men er de pluskanten niet voldoende van inziet, omdat het te onduidelijk is wat het opbrengt, wat de voordelen op termijn zijn?
In een school/klas werkt dit ook vaak zo.
Zelfs bij je leerlingen in je klas!
Het is niet altijd voor elk kind even duidelijk waarom ze die maaltafels echt wel moeten kennen, wat het nut er nu juist van is, waarom die spellingsregels en woordpakketten nu zo gedrild en getraind moeten zijn.
Welk voordeel hebben ze hier nu en later bij?

Collega's, personeelsleden en zelfs leerlingen benaderen met dit in je achterhoofd geeft vaak meer kansen op medewerking, succes, samenwerking en vooruitgang.

Onderstaand filmpje met als titel 'Overcoming resistance to change' geeft hier een mooie, eenvoudige uitleg van! (Engelstalig)

2 opmerkingen:

  1. Interessante gedachtegang. Toch denk ik, dat met name de oudere leerkracht niet meteen is over te halen met deze benadering. Deze oudere collega heeft al heel veel veranderingen zien langskomen die volledig mislukten ondanks de verzekering dat ze nu en later voordelen zouden brengen. De vaak aanwezige weerstand van tegenwoordig vindt daar zijn oorzaak. Ook bij kinderen kunnen ervaren mislukkingen uit het verleden meespelen als ze niet meteen enthousiast alle nieuwe dingen willen oppakken. Het zijn wel uitzonderingen denk ik, want mijn eigen ervaring is dat kinderen in de meeste gevallen heet gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Cor, In mijn klas met leerlingen van 12-13 jaar merk ik dat het (als ze leerstof vaak beu zijn en na veel herhaling nog niet kunnen) wel helpt als je ze uitlegt waarom ze dit later nodig hebben, wat ze er later mee zijn, waarom het nut heeft hier nu veel tijd en moeite in te steken, ook al gaat het moeilijker.
    Ik denk dat het voor leidinggevenden ook belangrijk is om zich ervan bewust te zijn dat nieuwe ideeën, dingen die men gaat veranderen, nieuwe skills, enz. niet altijd voor iedereen 'de nieuwe pot goud' zijn. Dat men, wil men een idee of verandering laten slagen, zich bewust moet zijn van hoe dit aan te brengen. Maar even goed soms durven om ook het goede van het reeds bestaande systeem die ook hun dienst hebben bewezen te erkennen en dit te versterken! Veel en te vaak veranderingen invoeren is niet persé de juiste oplossing, dat klopt! Natuurlijk zijn alle groepen anders, van personeelsgroepen tot leerling-groepen en voor elke groep werkt het ene wel en het andere niet!

    BeantwoordenVerwijderen