Class craft - my favorite

Een hele tijd geleden postte ik al info over het programma ClassDojo, een online programma dat je kan gebruiken als beloningssysteem in je klas.
Ondertussen ben ik van ClassDojo overgeschakeld op Classcraft.
Niet omdat ik ClassDojo niet goed vond, ik vond het zelfs heel goed,
maar omdat mijn leerlingen al wat ouder zijn en de figuurtjes in ClassDojo vond ik wat flauw worden voor hen.
Ik was tevens op zoek naar een systeem waarbij ik hen de ganse dag door kon motiveren, beoordelen, uitdagen en belonen zonder met te flauwe en kinderachtige dingen te gaan werken.
Toen kwam ik bij Classcraft uit.
Je hebt de gratis versie van Classcraft en de betalende.
Ik werk zelf reeds een groot deel van het schooljaar met de gratis versie en vind hem super.
Het spreekt de leerlingen enorm aan, zowel jongens als meisjes, daagt hen uit om beter te doen, om elkaar te helpen én ik kan het de ganse dag gewoon als extra scherm open zetten op mijn Smarbord zodat ik het veel vaker inzet en gebruik.
Het instellen duurt niet zo lang als ik had gedacht, nadat ik het Engelstalige instructiefilmpje op hun site heb bekeken, lukte het vrij snel.
Je maakt dan een klasaccount die je als leerkracht beheert en elke leerling krijgt een avatar (krijger, magiër of genezer). Je leerlingen krijgen ook een eigen logincode zodat ze thuis hun vorderingen kunnen zien.
Ik heb mezelf ook als speler toegevoegd en beloon en bestraf mezelf ook, dit vinden de leerlingen super en daagt hen extra uit om meer te willen scoren dan de leerkracht!
Leerlingen krijgen verschillende soorten punten: healthpoints, experiencepoints en actionpoints. Ze kunnen punten verdienen/verliezen door bepaald goed gedrag en acties en daardoor stijgen hun level en punten. De leerkracht kan perfect instellen welke soorten gedrag welke punten krijgen of verleizen en er een waarde aan koppelen.
Leerlingen die te weinig punten hebben kunnen sneuvelen in de strijd, maar andere medeleerlingen kunnen (om een goede reden) beslissen om hen te helpen en punten te schenken als ze vinden dat ze dit verdienen, dus het is ten alle tijde belangrijk om ook op een goed blaadje te staan bij je klasgenoten en je leerkracht (als die ook medespeler is).
In Classcraft zitten ook functies zoals battles, het boek der klaagzangen en willekeurige gebeurtenissen.
Battles is een soort quiz die de leerkracht kan maken met toetsvragen, willekeurige vragen over school, projecten, enz. waarbij men met de klas, individueel of per team punten kan scoren en een virtueel beest kan verslaan!
Het boek der klaagzangen is een boek waarin de gesneuvelde (als niemand hem/haar wil redden toch) in terecht komt, hieraan kan de leerkracht een straf/opdracht koppelen. Bijvoorbeeld: middagdienst tafels.
Willekeurige gebeurtenissen is een soort rad van het lot dat punten kan toekennen of afnemen door een willekeurige gebeurtenis in je spel te geven. Steeds een verrassing dus!
Classcraft moedigt leerlingen aan om niet enkel voor zichzelf te gaan spelen, maar ook om samen te gaan werken en geeft heel wat uitdaging als het vlot doorheen de dag wordt gebruikt!
In mijn klas draait het constant op mijn Smartbord zodat ik het op elke moment van de les kan gebruiken om punten toe te kennen, punten af te nemen, battles te doen of om zomaar een willekeurige gebeurtenis te openen.
En op het einde van het schooljaar kan je de top 3 uit Class Craft bijvoorbeeld belonen.

Ik ben er van overtuigd dat de betalende versie zelfs nog veel meer biedt en veel meer uitdaging geeft aan de leerlingen, maar de prijs (om dit uit eigen portefeuille te betalen) houdt me nog tegen.

Meer uitleg kan je vinden via:
https://www.classcraft.com/nl/overview/

https://game.classcraft.com/signup

Uitleg in een filmpje:



Bron: Classcraft.com



Reacties