Need an autocue or not, that is the question?

Bij spreekoefeningen zoals het brengen van bijvoorbeeld een eigen jeugdjournaal of weerbericht hebben sommige leerlingen nog ondersteuning nodig van 'tekst', kaartjes of hulp. Voor hen is het natuurlijk fijner als dit niet te opvallend is of zoals in het echt met een autocue!

 

Gebruik je digitaal bord dus maar eens als 'autocue-bord' en draai je klas eens om.

Projecteer via de autocue de tekst vooraan op het bord zoals men doet bij een echte nieuwslezer of presentator en laat de leerlingen zo hun verhaal of tekst brengen. 

Plaats de toeschouwers met de rug naar het bord en de spreker met het gezicht er naar toe. 


Je kan zelf de volledige tekst laten invoeren, waarbij je ineens ook aan spelling kan werken.

Je kan iets sterkere leerlingen ook kernwoorden als statische autocue laten invoeren als geheugensteuntje.

Nog sterkere leerlingen kunnen het terwijl je de autocue op een bepaald tempo laat lopen.


Test voordien zelf wel even uit welke online autocue voor jou doelgroep het beste werkt.

Hier onder een aantal op een rij:

https://www.cueprompter.com/nl/  - nadeel is hier wel dat je tempo van afspelen van de tekst niet kan kiezen.


https://zacue.com/ - ook instelbare snelheid en zelfs zeer grote tekst mogelijk.


https://promptr.co/ - Bij deze autocue verschijnt de tekst volledig vanonder aan het scherm en scrolt zo tot ze bovenaan verdwijnt. Heel duidelijk en ook de grootte en tempo in te stellen. Eenvoudig in gebruik.  


Wil je nog een stapje verder gaan, dan kan je met een tablet of Ipad en een schoendoos  zelf een echte autocue maken. Op YouTube vind je filmpjes hoe je dit kan doen.

Bron photo's: Pexels  free stock photo







 


Reacties